Будучи в Стебнику, не можна обійти увагою соляні шахти, оскільки їхні копри височіють над ландшафтом, і їх видно за декілька кілометрів. Слово «стебник» сягає своїм корінням у далекі старослов´янські часи, де воно означало приміщення для зберігання вуликів на зиму, себто зимівник для бджіл. Старожитці Стебника пам´ятають перекази їх дідів та прадідів про те, що колись там ріс великий липовий ліс, котрий сприяв розвитку бджолярства. Саме воно й спричинилось до появи назви цього поселення – Іздебник, а історичні зміни в мові привели до утворення слова, яке маємо сьогодні – Стебник. Правда, подальша історія Стебника нероздільно пов´язана з іншим видом промислу – солеварінням, що впродовж століть розвивалось на його теренах і було одним із основних засобів до існування місцевого населення.

IMG_2665

Початок виварювання солі припадає на 12 століття, після виробітку всіх поверхневих запасів ропи (з тих часів залишились шиби 30х60 м в лісах), а також в результаті збільшення попиту на сіль, виникла потреба добувати сіль з глибших шарів і в більшій кількості.  Перші копальні мали глибину 45м і їх називали «Залісна» та «Підлісна», експлуатувались понад 200 років. Робочі переміщались по драбинах і вручну піднімали соляний розчин. Австрійські монархи захопили наші землі, перебрали у свою власність соляні копальні в Галичині й приділяли неабияку увагу їх розвитку. Протягом 1770-1773 рр. в Стебнику було прокладено стовбур ще однієї копальні глибиною 46 метрів. Австріяки назвали цю копальню «Дорфшахт» (шахта в селі), а в народі вона була відома під назвою «Шиб на селі». За добування солі на місцевих накладався великий штраф – цей видобуток монополізували австрійці. Для піднімання соляного розчину використовували кінну тягу, а згодом парову машину. Фундамент від неї зберігся в центральній будівлі Саліни. В 1848 році неподалік солеварні розпочалась прохідка двох шахтних стовбурів. Їх назви – «Кюбек» та «Ляриш». В 1852 році роботи було завершено. Глибина «Кюбека» сягала 221м, а «Ляриша», якому відводилась роль «вентиляційного стовбура», – 151м.

Це шахта “Кюбек”. Два троси, які спускаються з вершини копру до правої будівлі (машинний зал), піднімають і опускають клітку ліфта:

IMG_2531

Підйомні механізми копра. Туди можна вільно піднятись по драбині.

IMG_2532

Двері в ствол шахти “Кюбек”. Закриті на засув і опломбовані паперовими та свинцевими пломбами. Колодки, замка немає, двері закриваються на торцевий ключ:

IMG_2517

Приміщення компресорної з фундаментами самих компресорів, які відсутні:

IMG_2519

Щиток в компресорній (їх декілька) та якась електротехнічна майстерня в будівлі шахти:

IMG_2520 IMG_2522 IMG_2518

Охолоджувальний резервуар за будівлями шахти. В шахтах працювати було дуже важко, висока температура, брак повітря, пил, через який не було видно нічого в радіусі 1.5м. Цей пил скроплювали розпилювачами холодної води.

IMG_2527

Колись були дверцята для загружування вугілля:

IMG_2528

Такі таблички розміщені щоп’ять метрів:

IMG_2530

Це вертикальний розріз шахти “Кюбек” з архіву. Зараз глибина шахти становить 330-340 метрів. Після виробітку горизонтальних пластів розробляли породу у вигляді великих печер – їх називали “луговні”.  Під територією Стебника нараховується 12 таких луговень. Найбільша з них, що була заснована в 1854 році й мала назву «Брук», вміщала в собі 30.554 м.куб. води. Ці підземні пропасті на сьогоднішній день засипані порожніми породами приблизно лише на 10 % і являють собою велику загрозу провалювань грунту у випадку сейсмічних катаклізмів. Луговні були 40-55 м шириною, 10-60 м висотою і приблизно 100 м довжиною (різні луговні мали різні розміри, вони не були геометрично рівні, мали вигляд печер з нерівним дном). Розділені луговні між собою були стінами товщиною 20 м. Ці стіни називали ціликами. В луговні закачували воду, вона розчиняла сіль, воду викачували і випаровували. Після занепаду виробництва воду в 2002 р. перестали викачувати, вона розчинила цілики, і луговні обвалилися, як і багато інших тунелів шахт. На поверхні землі навколо Стебника утворились карстові провали (300-500 м діаметром). По них переміщатись небезпечно, вони обгороджені і щодесять метрів таблички з попередженням. Під землю пішла річка Вижниця.

Untitled33

Один з карстових провалів (дно вкрите болотом, виглядає як сипучі піски, оскільки знизу їх постійно підмиває вода). Зустрів кілька десятків таких табличок навколо небезпечних місць.

IMG_2782 IMG_2783

Будівля шахти Ляриш, а також всередині неї. За металевою решіткою шахта:

IMG_2643 IMG_2644

Технічний канал навколо шахти Ляриш:

IMG_2646

Ствол шахти (2 штуки). Цей ствол призначений для вентиляції, сусідній – для евакуації, а також для спуску рятувальної бригади.

IMG_2647 IMG_2649

Рудник №1. Робоча зміна працює з 8:00. Генеральний директор підприємства з 25 грудня 2013-го року Оринчак Сергій Іванович, родом з Івано-Франківщини, 41 рік. Культурна, приємна і ввічлива людина. Спуститись в шахту не вдалося, оскільки приїхав я вже в 9:00, на підприємстві проводилась інспекція, Сергій Іванович запропонував передзвонити з понеділка, оскільки спуск в шахту потребує певної підготовки (інструктаж, вміння користуватись індивідуальним рятівником, дозвіл на спуск, затверджений дирекцією…

IMG_2494

Корпус рудника №1. Рудник має близько 8-9 горизонтів (рівнів), деякі з них вентиляційні, інші – обслуговуючо-евакуаційні. Відстань між горизонтами близько 90 м. Перший горизонт на глибині 160 м, над ним ще 2 горизонти (вентиляційний та проміжний), наступний – 222 м. Австрійський горизонт на глибині 130-120 м (він найкраще зберігся), останній – на глибині 340 м.

IMG_2660 IMG_2659

Залишки металевих сходів, що вели вниз затопленого приміщення:

IMG_2498 IMG_2500

IMG_2504 IMG_2508

IMG_2509 IMG_2510

Оринчак Сергій Іванович планує реанімувати занепале підприємство – інтенсивно йде відкачування води з шахт,- відновити основне виробництво видобування калійної руди, виробництво мінеральних добрив за три роки, а також є ідея створення спелеолікарні підземних видобутків рудника (для лікування легеневих хвороб).

IMG_2511

Підземелля:

IMG_2533 IMG_2537

Праворуч видно будівлю, в якій розміщуються двигуни опускання ліфтів (до них ведуть троси ліфтів, видно на фото):

IMG_2505

Це карта Стрийського району з позначенням пластів руди (чорними хвилястими лініями), цією картою мене забезпечили хлопці з  гірничорятувальної (аварійно-рятувальної) служби, їх загін розміщувався в кілометрі від першого рудника.

IMG_2639

Жовтими позначеннями я виділив місця розташувань об’єктів, нижче – супутниковий аналог карти цієї ж території (для порівняння).

По дорозі зустрів трьох людей з металошукачами. Від них дізнався, що років десять тому можна було вільно пройти тунелями під землею на декілька кілометрів, зараз вони підтоплені.

IMG_2663

Це приміщення, що обслуговують вентиляційну шахту 1 рудника (розміщені під лісом). В центральній частині фото висока будівля – це повітрязабірник (видно величезні вікна під бетонним дахом), циліндрична труба ліворуч – це турбіна, яка качає повітря в шахту або (на реверсі) викачує з шахти метан та інші гази. Лівіше від неї – машинне відділення (мотори, що обертають турбіну).

IMG_2667

Щоб добратись до турбіни, відкрив цю дверку (закрита на засув):

IMG_2672

А це – сама турбіна, діаметром близько 60 см (на довгому валу прикріплено багато рядів лопастей). Цей доволі невеликий діаметер турбіни створює достатній потік повітря за рахунок турбінної конструкції, раніше стояли вентилятори діаметром 4-5 м, на фото далі:

IMG_2671

Ця ж турбіна в лівій частині фото. Про призначення здогадався сам, а пізніше це підтвердив працівник об’єкту, що трапився мені по дорозі (він власне йшов з обіду на робоче місце, а я так дверку до турбіни і не закрив). Охороняв територію вентшахти один сторожовий пес (гавкіт було чутно за кілька кілометрів, це мабуть і стало причиною швидкого повернення працівника вентшахти).

IMG_2668

А це власне і надбудова ствола шахти, яку обслуговує ця турбіна. Трубами, які виходять з колодязя шахти, викачують надлишок води з шахти і зливають за 400м в яр.

IMG_2674

А це ствол цієї шахти, довелось повиснути на половину вниз, щоб хоч щось сфотографувати (вийшло доволі невдало).

IMG_2670

Проби буріння для виявлення пластів.

IMG_2781

Три копри рудника №2. Туди не ходив – короткий світловий день, а також болото не дозволяють виконати заплановане.

IMG_2665

Покинуті склади калійного заводу. Охороняються сторожовими собаками. Оскільки мороз попустив, і болотиста місцевість відбила всяке бажання добиратись до пустих складів. Але поруч була покинута вентшахта, яку я відвідав.

IMG_2675 IMG_2676

Це – обслуговуючий спуск в канали вентсистеми. Ось самі канали, можна проїхати автомобілем.

IMG_2688 IMG_2679

Розгалуження 3 каналів.                                Обвал одного з каналів, що закачували повітря в шахту.

IMG_2678 IMG_2677

Це – зруйноване приміщення, в якому стояли двигуни до вентиляторів. Прямокутні отвори праворуч і ліворуч – це отвори для валів приводу вентилятора.

IMG_2680

Тут розміщувались два п’ятиметрові вентилятори.

IMG_2684

Знаходжусь в місці кріплення вентиляторів. Попереду повітрязабірник.

IMG_2685

Спуск в тунель, в який вентилятори закачували повітря (діаметер 3-4м), таких два, вони з часом сходяться в 1 тунель.

IMG_2682

Метрів за 50 від вентиляторної по ходу тунелів розміщувався вертикальний ствол вентшахти, закритий бетонною плитою. Не здогадався пошукати вхід.
Обслуговуючий хід поблизу венттунелю. По всій території трапляються обгороджені стрічкою ділянки з табличками попередження (бачив їх близько п’ятидесяти).

IMG_2683

Це останній об’єкт, який я відвідав цього дня. Це – вентшахта 2 рудника (для наочності зняв невелике відео, воно більш інформативне). Ліворуч обслуговуючий спуск в венттунелі, праворуч будівля з червоної цегли – це машинне відділення (вентиляторна).

IMG_2785

Вхід в машинне відділення, там розміщувались двигуни.

IMG_2789

Повсюду такі таблички, трава по коліна, в ній – квадратні ями службових входів в вентсистему (ходити слід обережно).

IMG_2802

Під цими табличками проходили вали до вентиляторів, двигуни стояли в місці, звідки фотографую.

IMG_2790

Фундаменти двигунів та решки стелі.

IMG_2791

Спуск в вентшахти рудника (туди вентилятори закачували повітря).

IMG_2793 IMG_2794

Приміщення повітрязабірника.  Повітрязабірник за вентилятором, увесь доступний метал здали на брухт.

IMG_2800 IMG_2798

Один з обслуговуючих спусків.

IMG_2803

Місце сходження венттунелів від вентиляторів до шахти.

IMG_2786

Це – вхід в стовбур шахти.

IMG_2808

Ось і сама шахта, риштування закріплено на розпірках до стін шахти. Труба праворуч служила для відкачування води з шахти. Доски трухляві, скриплять, а глибина шахти 300 м.

IMG_2806 IMG_2807

Стінки шахти укріпили за радянських часів чавунними сегментами, скріпленими болтами. У верхній частині фотографії видно тунель до вентиляторів.

IMG_2810

Мій маршрут. По всій території зустрічаються карстові провали, деякі з яких мають попереджувальні таблички, інші – ні, тож ходити слід обережно.

Untitled-1

Related Images: